'Les sept paroles du Christ en croix' van Cesar Franck
Woensdag 27 maart Aanvang: 20:15 uur Het Brandpunt, Laan naar Emiclaer 101, Amersfoort
Artistieke leiding: Marijke van Leerzem Kosten: €18,50 Link naar ticketshop: eventix.shop/qzyv2tv7
Op woensdag 27 maart geeft Kamerkoor Fibonacci een concert in Het Brandpunt in Amersfoort. Het koor voert samen met drie professionele solisten Les sept paroles du Christ en croix uit van César Franck (1822-1890). Het koor en de solisten worden begeleid door een klein ensemble van orgel, harp en cello. Daarnaast werken twee kunstenaars mee, Betty van Herk en Astrid Brügemann, die speciaal voor dit concert een aantal doeken en een kunstobject hebben gemaakt.
Minder bekende compositie ‘Les Sept Paroles du Christ en croix’ is een minder bekende compositie van Franck; geruime tijd is het bestaan van dit werk onbekend gebleven. César Franck heeft in zijn vertolking van de Latijnse tekst van de zeven kruiswoorden gekozen voor een zeer veelzijdige compositie. Klaagzangen, passages met drama en harmonieuze melodieën wisselen elkaar af.
Verhaal kunstenaar Betty van Herk, een van de kunstenaars, vertelt het volgende: “In mijn schilderijen vertel ik vaak verhalen; verhalen over het leven, mensen en gebeurtenissen, met daarin de diepe vraag naar het waarom van ons bestaan; wie zijn wij, en wat is het doel van ons leven? Wat is belangrijk, wat houdt mij bezig? Het verzoek of ik werk wilde maken bij de zeven kruiswoorden sloot hier heel mooi bij aan. Zeven woorden uitgesproken op -voor mij- een van de belangrijkste momenten in de geschiedenis van de mens.”
De kunstwerken Een paar voorbeelden: In het doek ‘vrouw zie uw zoon’ zie je Maria, met goud als aureool omdat zij de gezegende onder de vrouwen is. Met de witte lelie, symbool van Maria, de aronskelk, bloem van rouw en dood, paarse iris, symbool voor het zwaard dat haar hart doorboort. Maar ook stromend water, beeld van het leven. Boven Maria de adelaar, symbool van Johannes, maar tegelijk ook het symbool van God die als adelaar ons op zijn vleugels wil dragen door moeilijke tijden in ons leven.
In het middelste doek ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’ is het donker. In het donker zie je het kruis, in purper/paars, met krassen als littekens van het lijden en verdriet. In de lucht zijn krassen als littekens van de hele schepping die mee rouwt. Onder het kruis diepe donkerheid, met monsters uit de diepte, het kwaad, verdriet, angst en zorgen die in het leven voor komen. Maar toch gloort er hoop, van het kruis weerschijnt goud als teken van hoop, dat er overwinning is.
Bij het kunstobject van Astrid Brügemann kijken we naar de menigte onder het kruis. Mensen die misschien eerder volger waren van Jezus en zijn bijzondere ideeën over een vreedzame samenleving. Maar nu, nu er dreiging is en deze man gekruisigd wordt, is het moeilijk om te blijven staan voor wat ze vinden. Of waren ze al tegen? We kijken naar een mensenmenigte en vragen ons af hoe wij daartussen gestaan zouden hebben.
Met medewerking van: Henriette Feith (sopraan) Ricardo Prada (tenor) Peter Arink (bariton) Felicity Goodwin (orgel) Angela Stevenson (cello) Judith Jamin (harp)